Mindfulness op het werk

Veel mensen ervaren spanning en stress op werk. Mindfulness kan je weerbaarder maken en emotioneel meer in balans. In dit blog vind je een paar tips waarmee je meer mindfulness kunt brengen op je werk.

Wat is eigenlijk stress? Stress onstaat als je te veel spanning ervaart. Als je het gevoel hebt dat je continu te veel ballen in de lucht moet houden en er geen einde aan lijkt te komen. Soms komt het omdat je het gevoel hebt altijd bereikbaar te moeten zijn of omdat je je ervaart dat je werk nooit af is. Ook schuldgevoel speelt soms een rol. Het zijn slechts een paar oorzaken van stress. Het gebrek aan het ervaren van rust en geen uitweg zien in de situatie kan uiteindelijk lijden tot gezondheidsklachten.
Als er sprake is van extreme werkdruk is er eigenlijk maar één tip: zorg dat je op tijd naar je leidinggevende gaat om het probleem te bespreken. Dat vergt soms moed. Wat ik regelmatig hoor van deelnemers is dat ze het gevoel hebben dan te falen, dat ze daarna niet meer voor vol worden aangezien. Onder invloed van dergelijke gedachten wordt er toch vaak op dezelfde manier doorgewerkt..ondanks dat het gezinsleven of de relatie er onder lijden en het lichaam al aangegeven heeft dat het te veel is. Op zo'n moment kan mindfulness helpen om weer contact te maken met het lichaam en helpen om een andere relatie op te bouwen met gedachten en emoties.
Tijd nemen voor onszelf, rust nemen, is voor de meeste mensen niet iets vanzelf sprekends. Vaak worden we altijd wel door iets of iemand in beslag genomen. Er zijn een aantal dingen die je in je dag kunt inbouwen zodat je in balans blijft met jezelf - en je energiepijl beter kunt reguleren:


1. Ben je iemand die snel staand ontbijt ? Of misschien wel in de auto iets naar binnen werkt? Neem de tijd om 's ochtends rustig te ontbijten. Zittend. Eet en drink een moment bewust, met aandacht voor wát je eet en drinkt. Neem de tijd om jezelf te voelen zitten (zonder afleiding van de telefoon). Dit kan misschien betekenen dat je je wekker 10 minuten eerder moet zetten; maar je begint je dag met meer rust.
2. Plan een paar momenten van vijf of tien minuten rust in je dag. Als je afspraken of meetings hebt, kijk of je een moment daarvoor even tijd kunt nemen om jezelf te voelen zitten of staan. Neem de tijd om bij jezelf 'in te checken'. Hierdoor wordt je weer bewust van je eigen 'drive', je gedachten en emoties. Dit moment van bewustwording kan er voor zorgen dat je ook gedurende de dag in contact kan blijven staan met jezelf, zodat jij grip blijft houden op jezelf, in plaats van dat de omstandigheden - de waan van de dag - grip krijgt op jou.
3. Maak van je lunchpauze echt een moment van pauze. Liefst niet op je werkplek - maar in een andere omgeving. Eet je lunch met aandacht! Nog beter is om er even uit te gaan - een korte wandeling in de omgeving. Onderzoek heeft aangetoond dat dit een krachtig positief effect heeft op hoe we ons aan het eind de dag voelen.
4. Stop met multitasking. Multitasking heeft een heel negatief effect op onze energie doordat we steeds met onze aanadacht moeten switchen. Het heeft ook een negatief effect op de kwaliteit van de taken die we uitvoeren. Bovendien blijkt uit onderzoek dat slechts 2% van de proefpersonen slaagden voor de multitask-test. Als jij denkt dat je een effectieve multitasker bent houd je je zelf dus waarschijnlijk voor de gek. Wat ik wel eens hoor dat mensen soms geen keus hebben...Maar dat is niet zo..Je hebt altijd een keus. Je kunt altijd de bewuste keus maken om ergens aandacht aan te geven - of juist geen aandacht aan te geven.

Bovenstaande is soms makkelijker gezegd dan gedaan. De manier waarop we dingen doen, onze gedachten en emoties ervaren en de wijze waarop we daarop reageren is vaak een ingeslepen automatisme. Een mindfulness training kan helpen je bewust te worden van deze automatische piloot. Het biedt een alternatief van leven en werken waarbij je meer in verbinding staat met jezelf waardoor je beter in staat bent voor jezelf te zorgen.
Mindfulness op het werk