Inhoud Mindfulness training

Wat kun je verwachten bij een mindfulness training? Laten we beginnen met wat je niet hoeft te verwachten: het is geen praatgroep en je hoeft ook niet van alles over jezelf of je leven te vertellen. Wat kun je wel verwachten?

 

stress,spanning,mindfulness onderwijs

  • Er zijn acht bijeenkomsten van 2 tot 2,5 uur.
  • De inhoud van de training is de officiële Mbsr/Mbct training. We volgen het protocol dat is opgezet door hoogleraren psychology van Oxfort University (Segal, Williams, Teasdale).
  • Normaal gesproken is de groepsgrootte maximaal 12 personen. Door de corona maatregelen zijn de groepen noodzakelijkerwijs kleiner geworden aangezien de afstand van 1,5 meter tussen de deelnemers in acht genomen wordt. Het voordeel hiervan is dat de sessies compacter zijn met meer aandacht voor individuele vragen.
  • Het is een training waar vrouwen én mannen aan meedoen! (In mijn training zitten altijd wel een paar mannen).
  • Thuis oefen je dagelijks gemiddeld een half uur met de cd's, downloads of een app. Deze oefeningen zijn een belangrijke onderdeel van de training. Je leert  immers een vaardigheid aan. Hoe meer je thuis oefent hoe meer je uit de training zult halen. Er is altijd een keuze tussen meerdere oefeningen.
  • Als je nog nooit aan meditatie hebt gedaan is dat niet erg. Het beeld dat de media van meditatie weergeven komt niet overeen met mindfulness meditatie van de training. Een open houding is belangrijk, dan kan het niet mislukken! 
  • Via schriftelijk materiaal wordt de behandelde stof nader uitgewerkt en verrijkt. Verder zijn er ook diverse oefeningen die je kunt toepassen in je dagelijks leven; thuis of op je werk.
  • Tijdens de bijeenkomsten bespreken we welke dingen je tijdens het oefenen bent tegengekomen. Je wisselt ook ervaringen uit met andere deelnemers. De nadruk ligt daarbij op oefenen; het is immers geen praat- of therapiegroep.
  • De bijeenkomsten zullen een veilig karakter hebben. Als je een keertje minder aan oefenen bent toegekomen of je op een moment meer behoefte hebt aan luisteren is dat ok. Niets moet.
  • Halverwege de avond is er een korte pauze voor koffie of thee. 
  • Om verspreiding van Covid-19 tegen te gaan houden we ons aan de algemene richtlijnen van Rivm. Dat o.a. in dat de groepsgrootte wordt aangepast aan de ruimte waarin we ons bevinden. Daarnaast zorgen we voor permanente ventilatie, zal er aandacht zijn voor de gebruikelijke hygiene maatregelen en houden we rekening met elkaar.
  • In het midden of aan het eind van de training is er een stilte-ochtend

Startdata Schrijf je in Ervaringen van anderen

Mindfulness  in Huizen, Baarn en 't Gooi.
Mindfulness-huizen.nl  //  insightmindfulness.nl  // mindfulness trainingen

 

Leef met aandacht, leef in het NU